Zoeken

Wat moet ik in mijn persoonlijke profiel zetten?

Bijgewerkt op: 27 dec. 2021

Bij het schrijven van je cv is er vaak discussie over het persoonlijk profiel. Moet het er nu wel of niet op? Het is zeker geen verplichting maar ze bieden een snel overzicht van je capaciteiten en geschiktheid voor een functie, ideaal voor de drukke recruiter of werkgever die honderden sollicitaties moet doorspitten.


Het kan echter behoorlijk moeilijk zijn een kort persoonlijk profiel bovenaan een cv te schrijven die echt waarde toevoegt. Het profiel is het eerste dat zowel door potentiële werkgevers als recruiters wordt gelezen, dus het is belangrijk om de tijd te nemen om een ​​beknopte maar goed geschreven introductie van je kwalificaties, vaardigheden en ervaring te maken.


Het profiel moet een korte impressie zijn van jou als professional. Hoewel het maar een paar regels lang zou moeten zijn om je cv samen te vatten en wat je de werkgever te bieden hebt, moet het ook uniek zijn voor je vaardigheden en specifiek zijn afgestemd op de functie waarnaar je solliciteert.


Hieronder wat tips om je te helpen het perfecte persoonlijke profiel.


Tips voor het schrijven van een persoonlijk profiel


1. Pas het aan op de specifieke vacature waarnaar je solliciteert


Het is onwaarschijnlijk dat in elke functie waarvoor je solliciteert, een professional wordt gezocht met exact dezelfde vaardigheden en ervaring. Als een momentopname van uw professionele ervaring en geschiktheid voor de functie, moeten alleen de meest relevante aspecten van uw cv worden benadrukt in uw persoonlijke profiel.


2. Houd het kort


Hoewel er geen definitief aantal woorden is dat dit zou moeten zijn, mag je cv niet langer zijn dan twee pagina's, wat betekent dat slechts een paar zinnen of een korte paragraaf om jezelf voor te stellen voldoende is. Het moet goed binnen komen verwijzend naar je (academische) prestaties en de sectoren waarin je hebt gewerkt.


3. Focus op professionele ervaring


Je hoeft jezelf niet te omschrijven als persoon of wat uw loopbaanambities op de lange termijn zijn. Markeer je professionele prestaties en doelen. Vermijd het gebruik van onnodige bijvoeglijke naamwoorden zoals ambitieus, vooruitstrevend enz., omdat dit alleen maar afleidt van de kerncapaciteiten die je zou moeten laten zien.


Er zijn vijf belangrijke punten die je in je persoonlijke profiel moet behandelen: je opleidingen en kwalificaties, de relevante bedrijfstakken waarin je hebt gewerkt, de producten en processen waarmee je hebt gewerkt die mogelijk overlappen. Informatie buiten deze gebieden moet worden weggelaten.


4. Gebruik feiten en cijfers


Om ervoor te zorgen dat uw profiel niet alleen maar een paragraaf met lege claims is, moet je profiel onderbouwen met feiten. Vermeld het aantal jaren ervaring binnen je vakgebied en eventuele indrukwekkende resultaten met betrekking tot eerdere projecten.


5. Proeflezen


Net zoals je ervoor moet zorgen dat je cv en sollicitatiebrief foutloos en gemakkelijk te lezen zijn, moet je persoonlijke profiel ook correct zijn bewerkt, duidelijk zijn en geen spel- of grammaticafouten bevatten.


Over het algemeen moet je persoonlijke verklaring een unieke weerspiegeling zijn van je carrière tot nu toe. Het moet erop gericht zijn de recruiter te vertellen wie je bent, wat je te bieden hebt en waarnaar je op zoek bent. Afhankelijk van de fase waarin je je in je loopbaan bevindt, kan het doel van je profiel verschillen. Ben je net afgestudeerd, dan ben je misschien op zoek naar een startersfunctie of een stage. Als je tijd hebt genomen voor een loopbaanonderbreking, wil je misschien weer in de branche komen of iets nieuws proberen. Als het niet duidelijk is wat je wilt of wat je naar de tafel kunt brengen, kun je heel goed over het hoofd worden gezien.


Voorbeelden

“Nadat ik onlangs ben afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam met een Master in marketing, heb ik verschillende stages gelopen in de retail- en mode-industrie. Ik heb een scherp oog voor detail ontwikkeld terwijl ik assisteerde bij de productie van wereldwijde marketingcampagnes. Ik blink uit in digitaal ontwerpen en heb drie studentenprijzen ontvangen voor mijn werk sinds ik in 2014 met freelance projecten begon.”


“Als senior operations professional met meer dan 10 jaar ervaring heb ik binnen toonaangevende organisaties gewerkt in de productie-, automobiel-, ruimtevaart-, maritieme en commerciële markten. Ik ben hooggekwalificeerd en bekwaam in verandermanagement, lean manufacturing, continue verbetering, operationele verbetering en QCD-kwaliteitskostenlevering.”


Er is geen ‘one size fits all’ persoonlijk profiel. Geen twee uitspraken mogen hetzelfde zijn en je moet ervoor zorgen dat je de tijd neemt om het zo uniek en impactvol mogelijk te maken, zodat je opvalt.


Wil je je cv door ons laten schrijven? Dat kan uiteraard. Klik hier voor meer informatie


Terugbel verzoek

Zelf een gratis kennismaking inboeken via Zoom