Zoeken

Solliciteren met de STARR Methode. Hoe doe je dat?




In dit artikel leggen we uit hoe je met de STARR Methode een goede structuur kan aanbrengen tijdens je sollicitatiegesprek. We bespreken de volgende onderwerpen:

Inhoudsopgave

  1. De STARR methode uitgelegd

  2. Welke vragen moet je jezelf stellen

  3. STARR-methode voorbeeld

  4. Veelgestelde vragen

de STARR Methode uitgelegd

STARR is een afkorting en staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat. In sommige gevallen plakken we er een extra R aan vast. De laatste R staat voor Reflectie.

Met het gebruik van de STAR-interview methode wil de interviewer op een gestructureerde manier een zo betrouwbaar mogelijk beeld krijgen van het gedrag van een sollicitant of medewerker, zonder dat deze zelf bij diens handelen aanwezig is geweest. Via de structuur Situatie, Taak (of doel), Actie, Resultaat en Reflectie worden voorbeelden van gedrag verzameld, waaruit naar voren komt hoe een medewerker opereert, welke capaciteiten al aanwezig zijn voor de uit te voeren taken en welke nog verder ontwikkeld kunnen worden.1

Situatie

In de eerste stap beschrijven we de situatie. Wat was de situatie binnen je werk op dat moment. Vragen die je jezelf kan stellen zijn:

  • Wat was de situatie?

  • Wat gebeurde er?

  • Wie waren erbij betrokken?

  • Waar speelde de situatie zich af?

  • Wanneer speelde deze situatie?

Een voorbeeld om de situatie te begrijpen:

Bij mijn vorige werkgever was ik Commercieel verantwoordelijk voor onze digitale titels. De afdeling bestond uit 15 mensen en de omzet bleef al jaren op hetzelfde niveau. Dit was ongeveer vijf jaar geelden toen de inkomsten van digitale reclame erg in de lift zaten. Het was dan ook gek dat bij ons de omzet elk jaar weer ongeveer op hetzelfde uit kwam.

Taak

De tweede stap bij deze methode is om jouw taak te beschrijven. Je kan de taak achterhalen door het stellen van de volgende vragen:

  • Wat was je rol?

  • Wat wilde je bereiken?

  • Wat werd er van je verwacht/Wat verwachtte je van jezelf in deze situatie?

Een voorbeeld om de taak te begrijpen:

We gebruiken het voorbeeld bij situatie en vullen dit verder aan met Taak.

Situatie

Bij mijn vorige werkgever was ik Commercieel verantwoordelijk voor onze digitale titels. De afdeling bestond uit 15 mensen en de omzet bleef al jaren op hetzelfde niveau. Dit was ongeveer vijf jaar geelden toen de inkomsten van digitale reclame erg in de lift zaten. Het was dan ook gek dat bij ons de omzet elk jaar weer ongeveer op hetzelfde uit kwam.

Taak

Mijn taak als commercieel manager was om de achterhalen hoe het kon dat de omzet achterbleef. Ik wilde inzichtelijk maken waar de pijnpunten zaten door het maken van een interne analyse van onze salesafdeling. Zodoende kan je beter sturen op actie en resultaten

Zie je hier dat ik bij taak al een bruggetje maak naar de volgende stap Actie?

Actie

De derde stap is actie. Om je acties in kaart te brengen helpen de volgende vragen:

  • Hoe pakte je het aan?

  • Waarom heb je het zo aangepakt?

Een voorbeeld om de actie te begrijpen:

Situatie

Bij mijn vorige werkgever was ik Commercieel verantwoordelijk voor onze digitale titels. De afdeling bestond uit 15 mensen en de omzet bleef al jaren op hetzelfde niveau. Dit was ongeveer vijf jaar geelden toen de inkomsten van digitale reclame erg in de lift zaten. Het was dan ook gek dat bij ons de omzet elk jaar weer ongeveer op hetzelfde uit kwam.

Taak

Mijn taak als commercieel manager was om de achterhalen hoe het kon dat de omzet achterbleef. Ik wilde inzichtelijk maken waar de pijnpunten zaten door het maken van een interne analyse van onze salesafdeling. Zodoende kan je beter sturen op actie en resultaten

Actie

Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb in eerste instantie afzonderlijk met alle teamleden gepraat om persoonlijke issues te achterhalen en natuurlijk om iedereen te leren kennen. Daarna ben ik de interne processen gaan analyseren. Hieruit kwam naar voren dat er met name veel verbeterd kom worden bij de processen na de actieve verkoop. Daarna heb ik de markt in kaart gebracht. Hoe groot is de markt eigenlijk waarin we opereren en is het gestelde target gezien onze markt te laag aan de hoge kant of zoals het hoort uitdagend?

Resultaat

De een na laatste stap is de beschrijving van het resultaat. Bij het resultaat kan je de volgende belangrijke vragen stellen:

  • Wat waren de resultaten? (Deze liefst SMART maken ;))

  • Heeft het gewerkt?

  • Waarom wel/waarom niet?

Een voorbeeld om het resultaat te begrijpen:

Situatie

Bij mijn vorige werkgever was ik Commercieel verantwoordelijk voor onze digitale titels. De afdeling bestond uit 15 mensen en de omzet bleef al jaren op hetzelfde niveau. Dit was ongeveer vijf jaar geelden toen de inkomsten van digitale reclame erg in de lift zaten. Het was dan ook gek dat bij ons de omzet elk jaar weer ongeveer op hetzelfde uit kwam.

Taak

Mijn taak als commercieel manager was om de achterhalen hoe het kon dat de omzet achterbleef. Ik wilde inzichtelijk maken waar de pijnpunten zaten door het maken van een interne analyse van onze salesafdeling. Zodoende kan je beter sturen op actie en resultaten

Actie

Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb in eerste instantie afzonderlijk met alle teamleden gepraat om persoonlijke issues te achterhalen en natuurlijk om iedereen te leren kennen. Daarna ben ik de interne processen gaan analyseren. Hieruit kwam naar voren dat er met name veel verbeterd kom worden bij de processen na de actieve verkoop. Daarna heb ik de markt in kaart gebracht. Hoe groot is de markt eigenlijk waarin we opereren en is het gestelde target gezien onze markt te laag aan de hoge kant of zoals het hoort uitdagend?

Resultaat

In een jaar tijd is de sales gegroeid met 150% naar een recordhoogte. Daarnaast is het ziekteverzuim binnen het team afgenomen met 23%. Van de groei in sales is 30% new business en 7-% upsell vanuit bestaande klanten.

Reflectie

De laatste stap is de starr-methode reflectie. Sommige organisaties gebruiken hier een starr reflectie formulier voor. Anderen zetten ' gewoon' iets op papier of maken het onderdeel van hun Persoonlijk Ontwikkelings Plan. Laten we snel kijken naar de laatste stap.

  • Belangrijke vragen tijdens de reflectie:

  • Wat heb ik ervan geleerd?

  • Wat ging er goed?

  • Wat kan er beter?

  • Wat zou ik in de toekomst anders doen?

Een voorbeeld om het resultaat te begrijpen:

Situatie

Bij mijn vorige werkgever was ik Commercieel verantwoordelijk voor onze digitale titels. De afdeling bestond uit 15 mensen en de omzet bleef al jaren op hetzelfde niveau. Dit was ongeveer vijf jaar geelden toen de inkomsten van digitale reclame erg in de lift zaten. Het was dan ook gek dat bij ons de omzet elk jaar weer ongeveer op hetzelfde uit kwam.

Taak

Mijn taak als commercieel manager was om de achterhalen hoe het kon dat de omzet achterbleef. Ik wilde inzichtelijk maken waar de pijnpunten zaten door het maken van een interne analyse van onze salesafdeling. Zodoende kan je beter sturen op actie en resultaten

Actie

Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb in eerste instantie afzonderlijk met alle teamleden gepraat om persoonlijke issues te achterhalen en natuurlijk om iedereen te leren kennen. Daarna ben ik de interne processen gaan analyseren. Hieruit kwam naar voren dat er met name veel verbeterd kom worden bij de processen na de actieve verkoop. Daarna heb ik de markt in kaart gebracht. Hoe groot is de markt eigenlijk waarin we opereren en is het gestelde target gezien onze markt te laag aan de hoge kant of zoals het hoort uitdagend?

Resultaat

In een jaar tijd is de sales gegroeid met 150% naar een recordhoogte. Daarnaast is het ziekteverzuim binnen het team afgenomen met 23%. Van de groei in sales is 30% new business en 7-% upsell vanuit bestaande klanten.

Reflectie

De resultaten spreken voor zich. Toch had ik veel moeite om het team te motiveren. Ik zou in het vervolg niet iedereen afzonderlijk spreken maar dit in een teamoverleg willen bespreken. Dit bespaart veel tijd. Uiteraard kunnen mensen afzonderlijk altijd bij mij binnen lopen. We hebben een aantal nieuwe producten bedacht die niet goed zijn aangeslagen. Misschien moeten we in de toekomst beter kijken of er een goede market-fit is en producten niet zomaar lanceren.

Dit zijn alle starr-methode vragen. Zo kom je tot een STARR manier van een situatie beschrijven. Weet jij eigenlijk wie de starr-methode bedenker is? Mocht je dit weten stuur je antwoord dan naar maarten@weareoverthemoon.nl en ontvang een gratis cv check! Een goede starr-methode bron is bijvoorbeeld: https://reflectiesite.nl/star/#.Ye1VVVjML0o

Dit artikel gaf een concreet voorbeeld van een uitgewerkte starr-methode. We hopen dat het heklpt bij je volgende sollicitaties en interviews. Mocht je het toch liever uitbesteden dan kan dat uiteraard.

We helpen je graag bij het maken van je:

  • motivatiebrief

  • cv

  • LinkedIn

Ben je uitgenodigd voor een gesprek? Dan kan je ook bij ons terecht voor een sollicitatietraining. Dit kan online en live!

Succes bij jouw sollicitatie

Terugbel verzoek

Zelf een gratis kennismaking inboeken via Zoom